Tidligere studerende siger:

DFTI startede i 2016 en undersøgelse blandt tidligere studerende. Du kan se resultatet af hele undersøgelsen ved at klikke på nedenstående link. Undersøgelsen vil blive opdateret løbende.

UNDERSØGELSE BLANDT TIDLIGERE STUDERENDE (pdf) »

Længere nede på siden kan du desuden læse udtalelser om uddannelsen fra nuværende og/eller tidligere studerende.

Undersøgelse blandt tidligere studerende på DFTI's uddannelse til familieterapeut

---------------------------

OM AT VÆRE STUDERENDE PÅ EN FAMILIETERAPEUTISK UDDANNELSE »
- En personlig beretning af Jael Lauritzen, studerende på DFTI
(Artiklen blev trykt i Tidsskrift for psykoterapi, Nr. 2, 2018, Tema: Psykoterapeuter og psykoterapi, s. 87-91)

Uddrag fra artiklen - om en undervisningssituation på 3. år:
"Jeg bliver overvældet af en helt irrationel følelse af, at ingen kan lide mig og aldrig vil komme til det igen. Jeg véd rationelt, at det ikke er rigtigt, men ikke desto mindre er det meget skamfuldt for mig, og jeg føler mig helt alene. Men lige dér, i det øjeblik det sker, får jeg fortalt præcis, hvordan det føles. Jeg får modet til at lade mig blive set, derfor kan jeg også få reaktioner tilbage fra mine medstuderende og underviseren, og jeg får dementeret min egen negative selvforståelse."


---------------------------

Søren Johan Nielsen, uddannet familie- og psykoterapeut i 2014:

Søren er blevet interviewet af Psykoterapeutforeningen om sin ansættelse som lærer og psykoterapeut på Kragelund Efterskole:

Når man er uddannet psykoterapeut, er det ikke kun en profession, man bliver forandret som menneske, og Søren siger, at han i dag oplever og kender sig selv bedre end før, og det er en stor hjælp i mødet med andre menneskers problemer.

"At kunne skelne mellem, hvad der har med mig at gøre, er vigtigt for at kunne give en brugbar hjælp til selvhjælp. Jeg skal ikke blot løse problemer, men i højere grad medvirke til en personlig forståelse og erkendelse hos eleven, så han/hun kan handle godt og kærligt i fremtiden også efter opholdet på Kragelund Efterskole ”

Læs hele interviewet med Søren Johan Nielsen på Psykoterapeutforeningens hjemmeside her: En unik og værdifuld position »

----------

Anne Rosenvold, uddannet familie- og psykoterapeut fra DFTI i 2012:


"Det særlige ved uddannelsen er, at den er oplevelsesorienteret. At man gør det lige nu og her, mens det sker. Det særlige er at vedblive at kigge på dynamikken – på det der foregår imellem mennesker. Ikke at fokusere på en person og på det problem, der måtte være, men mere på dynamikken i gruppen."

Læs hele interviewet med Anne Rosenvold her: Jeg har lært at se mit liv i farver »

----------

Birgitte Sloth, uddannet familie- og psykoterapeut fra DFTI i 2012:


"I forhold til det ledelsesmæssige så er en af de store styrker, jeg synes jeg har fået, at kunne sidde i en gruppe hvis og når der er konflikt mellem et par stykker. Det ville jeg have syntes var svært, hvis jeg ikke havde fået redskabet til at håndtere konflikten. Hvordan skal jeg få os gelejdet igennem uden at tage parti eller uden at nogen synes de går derfra med ikke at være blevet hørt? Det synes jeg godt nok er en stor gave at have fået! At kunne løse konflikterne så alle kan gå derfra uden at føle sig tabt. Det at kunne få øje på og intervenere i de samspil der er i gang i personalegruppen, så alle kan være i det – der synes jeg uddannelsen er guld værd."

Læs hele interviewet med Birgitte Sloth her: En mere personlig leder »

----------

Anne Qvist, uddannet familie- og psykoterapeut fra DFTI i 2012.

Anne er blevet interviewet af Psykoterapeutforeningen om sin ansættelse som familieterapeut på Snekkersten Skole:

"Som familieterapeut MPF er Anne Qvist uddannet til at håndtere de problemer, der opstår i familien, og derfor arbejder hun med hele familien. Hun er uddannet til at have fokus på relationerne og arbejder oplevelsesorienteret. Får man fx øje på konflikten eller måden, vi taler om og til hinanden på, mens det sker, er det nemmere at lære af, og derved kan man ændre på sin egen ageren. Som grundregel er det altid den voksne i forældre-barn-relationen, der har ansvaret for relationen."

Læs hele interviewet med Anne Qvist på Psykoterapeutforeningens hjemmeside her: Vi kan sikre elevernes trivsel med en tidlig indsats »