Kursus i Kollegial refleksion (online)
Kollegial refleksion er en metode, der systematisk træner kollegaers evne til selvrefleksion, sparring og udveksling af respons. Arbejdsformen understøtter såvel fagpersonlig udvikling som interkollegial åbenhed og tillid.
Metoden er udviklet af DFTI med særlig relevans for personalegrupper der arbejder på skoler, dagtilbud, behandlingssteder eller i social og sundhedssektoren - kort sagt de menneskebehandlende fag.
Mange arbejdspladser har forskellige former for kollegial sparring, men kan med fordel arbejde med at tydeliggøre både formål, roller og samtalestruktur for at øge udbyttet af arbejdet.
MÅLGRUPPE
Vi anbefaler at teams/personalegrupper tilmelder sig samlet, med henblik på at kunne arbejde direkte med at implementere metoden undervejs i forløbet.
OMFANG
Forløbet er på 4 x 3 timer, og veksler mellem undervisning og træning i deltagernes egne kollegagrupper.
INDHOLD
Modul 1:
- Introduktion til kollegial refleksion.
- Begreber, roller og samtalestruktur.
- Den statiske – reflekterende og dynamiske fase i samtalen
Modul 2:
- Etablering af grupper til kollegial refleksion – forudsætninger og krav til deltagere
- Hvad egner sig som problemstilling – og hvad gør ikke?
- At give og modtage respons
Modul 3:
- Refleksionstrekanten: Det faglige – det personlig – det relationelle.
- Afgrænsning i forhold til supervision og coaching.
Modul 4:
- Ledelsens rolle i kollegial refleksion
- Kontraktens udformning og betydning
- Revidering af kontrakt – dannelse af nye grupper
BEMÆRK: På alle moduler vil der være indlagt tid til mindre øvelser, og deltagerne forventes at kunne etablere træningsmuligheder mellem modulerne for at øge udbyttet af forløbet.
HENT EN GRATIS GUIDE TIL KOLLEGIAL REFLEKSION HER »
(Linket åbner en pdf-fil)
UNDERVISER
Peter Schlichting Mortensen »
Direktør og partner på DFTI, cand.psych., aut. familie- og psykoterapuet, MPF