Det korte svar på spørgsmålet om, hvorfor det er en god ide, at børnene deltager i familieterapien, er, at det er en hjælp for alle parter: for børnene selv, for forældrene og for familieterapeuten.
Lad os starte med familieterapeuten. Det er en uvurderlig hjælp for terapeuten både at høre og ikke mindst se børnenes reaktioner under familieterapien. Børn fungerer som en slags følelsesbarometre for, hvad der foregår, og er derfor en væsentlig kilde til informationer om, hvad der udspiller sig i familien.
Måden, børnene reagerer på, er meget forskellig og naturligvis afhængig af deres alder. Helt små børn vil typisk blive urolige eller græde, når enten mor eller far er i klemme og måske sidder fast i magtesløshed eller fortvivlelse. De lidt større børn kan i den samme situation insistere på at sidde på forælderens skød, hvor de møver uroligt rundt eller på anden måde prøver at afbryde det, som synes ubærligt for den voksne.
Det er typisk, at barnets adfærd straks ændrer sig, hvis den voksne får fat i noget meningsfuldt, eller den anspændte situation på anden måde løsnes. Mange børn vil da kravle ned fra skødet og gå i gang med at lege for sig selv, eller de falder i søvn på skødet. Større børn kan reagere ved at sætte ord på, hvad de oplever, der er på færde. Især når atmosfæren i rummet er præget af åbenhed, vil børn helt overraskende og med få ord kunne sætte spot på forhold, som er helt centrale, men som der ikke nødvendigvis er blevet talt om.
Familieterapeuten får på den måde en masse nyttig viden om forhold i familien, som naturligvis indgår i forståelsen af den enkeltes reaktioner og af familiesystemet som helhed.
LÆS RESTEN AF INDLÆGGET PÅ DFTI's BLOG »- her kan du læse hvorfor det at inddrage børn i terapeutiske samtaler også er en hjælp for forældrene og ikke mindst for børnene selv.
------
VIL DU SELV BLIVE KLOGERE PÅ, HVORDAN MAN ARBEJDER MED HELE FAMILIEN I TERAPI?KURSUS I OPLEVELSESORIENTERET FAMILIETERAPI »Dette kursus beskæftiger sig med, hvorfor det er terapeutisk relevant at inddrage familien eller forældrene, og med hvordan det kan gøres.
Vi tager udgangspunkt i problemstillinger fra deltagernes terapeutiske virkelighed, og kurset vil primært være praksisorienteret i form af supervision, rollespil eller arbejde direkte med deltagernes klienter under supervision af underviserne.
MÅLGRUPPE: Psykoterapeuter og psykologer med terapeutisk erfaring
OMFANG: 7 dage fordelt på 3 moduler
KURSUSSTART: Aarhus d. 4. juni 2018
LÆS MERE OM KURSET I OPLEVELSEORIENTERET FAMILIETERAPI HER »