"Når familien kommer i terapi, er børnene allerede involverede i familiens liv og problemer, enten direkte eller mere indirekte. Nogle børn ved nøjagtig, hvad samtalen skal handle om, andre har kun en fornemmelse og sommetider bange anelser. Børn er meget forskellige med hensyn til, hvordan og hvor meget de selv fortæller. Mange er tilbageholdende til en start og sommetider tavse under det meste af samtalen, andre går bare i gang uden særlig opfordring.
Starten af samtalen er vigtig for både børn og voksne. Familieterapeuten må gå forrest og fortælle lidt om sig selv, om rammerne, om, hvad hun ved på forhånd, og om, hvordan samtalen skal foregå. Det er helt centralt at have fokus på at skabe grundlaget for en terapeutisk alliance med hver enkelt i familien og altså også med børnene.
Når terapeuten beder familien fortælle lidt faktuelt om dem selv, for eksempel hvad de laver, hvor længe de har været gift eller har kendt hinanden, inviterer terapeuten forældrene til at fortælle først og lader det derefter være op til både de voksne og børnene, om mor eller far svarer for dem, eller om børnene selv vil fortælle. Børnenes alder spiller naturligvis ind i forhold til, hvor parate de er til at tale for sig selv, men lige så vigtig for lysten eller ulysten til at sige noget er, hvordan forældrene forholder sig til børnenes rolle og andel i familiens vanskeligheder, og hvor anspændt stemningen er i det hele taget.
Overordnet tilstræber vi, at børnene stilles frit med hensyn til, i hvilket omfang de bare vil lytte eller selv være en del af snakken. Mange børn føler sig fra starten i klemme mellem forældrene, og de frygter, at det, de siger, kan blive opfattet til fordel for den ene af forældrene og imod den anden. Andre ved på forhånd, at forældrene synes, at det er børnene, som er problemet. De kan derfor være bange for, hvad der kan komme af kritik eller bebrejdelser, og holder sig af den grund tilbage. Det er derfor vigtigt, at børnene både ved, at de ikke bliver presset til at sige noget, og at de på den anden side er meget velkomne til at sige, hvad de mener. Vi fortæller indledningsvis, at vi ved, at alle i familien bliver påvirkede, når nogen i familien ikke har det godt, og at det kan være svært at snakke om. Vi lover, at det vil vi gerne prøve at hjælpe dem med."
LÆS RESTEN AF INDLÆGGET PÅ DFTI's BLOG »- her får du bl.a. eksempler på, hvordan terapeuten kan arbejde med både forældre og børn i lokalet.
..........
VIL DU SELV BLIVE KLOGERE PÅ, HVORDAN MAN ARBEJDER MED HELE FAMILIEN I TERAPI?BLIV UDDANNET FAMILIETERAPEUT:Tag en 4-årig efteruddannelse, der styrker din relationskompetence og giver dig masser af praktisk træning i det familieterapeutiske arbejde. 27 dage pr. år.
Pt. 10% rabat på basisåret.Næste holdstart:Aarhus: 7. september 2018
Valby: 6. maj 2019
Læs mere om DFTI's uddannelse til Familieterapeut her »KOM TIL GRATIS INFORMATIONSMØDE OM UDDANNELSEN:Aarhus: den 21. august 2018, kl. 17.00-19.00
Aarhus: den 21. november 2018, kl. 17.00-19.00
Valby: den 16. august 2018, kl. 18.00-20.00
Valby: den 8. november 2018, kl. 18.00-20.00
Tilmelding til infomøder sker ved at sende en mail til:
kontakt@dfti.dk.