En Proces- og relationsorienteret familierådgiver kan først og fremmest arbejde med relationer.
Som Proces- og relationsorienteret familierådgiver er trænet i at kunne se sin egen og andres andel i både de udviklende og de hæmmende eller direkte skadelige samspil.
Med baggrund i sin fagpersonlige udvikling kan man som proces- og relationsorienteret familierådgiver skabe en kontakt og føre en professionel dialog, som hviler på ligeværdighed og professionel ansvarlighed.
Uddannelsen til Proces- og relationsorienteret familierådgiver er den oplevelsesorienteret familierådgivning specialet. Det betyder, at man kan rådgive familier og have familien som helhed i fokus, samtidig med at der tages særlig vare på forældreansvaret og på hvor meget og hvordan børnene inddrages i samtalen.
Under uddannelsen får man udfordret sit mod, og man lærer, at det ikke handler om ufejlbarlighed, hverken som Proces- og relationsorienteret familierådgiver eller menneske, men at være autentisk til stede i samtalerne og understøtte det udviklende i familiernes eget arbejde.
Uddannelsen er henvendt til fagpersoner med forskellig grunduddannelse og erhvervsarbejde som eksempelvis pædagoger, sygeplejersker, lærere, socialrådgivere, ergo- og fysioterapeuter, præster, organisationskonsulenter og psykologer. De faglige motiver til at uddanne sig er også forskellige.
Nogle ønsker at arbejde som selvstændige familierådgivere, andre ønsker at kvalificere deres professionelle arbejde med klienter i deres nuværende arbejde eller kvalificere sig til at søge nyt arbejde. Uddannelsen henvender sig således også til dig der allerede arbejder som familierådgiver og som ønsker at udvide dine perspektiver og øge din faglighed.
Vores tilgang til arbejdet med mennesker er oplevelsesorienteret. Det betyder, at vi arbejder på, at familiemedlemmerne i selve rådgivningen får oplevelser/erfaringer med, hvordan de selv har indflydelse og kan ændre på stemningen og trivslen i familien. Det foregår altså direkte og her-og-nu, hvilket indebærer, at de nye indsigter lettere kan omsættes og anvendes i hverdagen.
Det oplevelsesorienterede er imidlertid også en væsentlig del af samværet og undervisningen på selve uddannelsen. Vi lægger vægt på, at den studerende gennem hele uddannelsen er parat til selv at komme i spil og få erfaringer med egne muligheder og begrænsninger i samspillet med andre. Som professionel skal vi kende vore egne sårbare og stærke sider for at blive klogere på, hvordan vi møder andre mennesker, og hvilke konsekvenser, det kan have for kontakten. Denne selvindsigt og selvrefleksion er samtidig en forudsætning for som professionel at kunne leve os ind i andres reaktioner og følelser.
Det er således et særkende for uddannelsen, at der stilles høje krav til det personlige engagement i at arbejde med sin fagpersonlige relationskompetence, dvs. evnen til at skabe en bæredygtig kontakt med andre mennesker.
Naturlige og spontane konflikter mellem studerende betragter vi derfor som mulige læringssituationer, hvor der er mulighed for at lære både om sig selv, den anden og relationen. Personligt engagement, autenticitet og ligeværdighed er værdier og måder at forholde sig på, som vi arbejder på at integrere, både når vi laver terapi og på selve uddannelsen.
Udfyld formularen nedenfor og klik Tilmeld.
Du vil herefter modtage en mail med link, som skal bekræftes, før vi kan tilmelde dig til nyhedsbrevet.
Pris pr. studieår | kr. | 61.200 |