Om at lytte

30. august 2016

Der er forskel på at høre efter og at lytte. At lytte er en meget aktiv og involverende proces. Virkelig at høre, hvad der bliver sagt, rummer også at se og høre det usagte, det som siges mellem linjerne, og det som siges bag ordene.


Af: Ruth Hansen, cand. psych., aut., specialist i psykoterapi og supervision, MPF, direktør og partner i DFTI

Som familieterapeuter er det vores erfaring, at evnen til at lytte kræver…


…at vi er i stand til at sætte os selv til side for en stund:

Det indebærer, at vi ikke lytter efter noget bestemt, som vi måske på forhånd har en teori eller forestilling om, er relevant, men at vi derimod tør lade fordomme og viden ligge og først og fremmest prøver at lytte os ind på, hvad den anden tænker og forstår. Hvis det falder os svært, er det vigtigt at være åben med det og hente hjælp fra den anden eller måske fra andre i familien.

…at vi er parate til at lade os påvirke af det, vi hører:

Vi må stille os til rådighed som medmenneske og være åben med vore følelsesmæssige reaktioner, interesse og nærvær. Dette indebærer, at terapeuten gør sig sårbar, og skaber samtidig grundlaget for et gensidigt, autentisk fælleskab om at udvikle sig og blive klogere på sig selv og hinanden.

…at vi må have dobbelt opmærksomhed:

Vi må både mærke egne følelser og reaktioner og prøve at indleve os i den anden i løbet af samtalen. Dette kan måske lyde enkelt, men er i praksis en kompleks proces. Vi har jo alle som terapeuter vore intentioner og ønsker om at være til nytte, at være vellidte o.lign. Samtidig kommer vi alle til kort, når vi prøver at få overblik over alle de processer, som foregår i en familie på én og samme tid. Det kan betyde, at vi kommer til at lytte efter forbehold, kritik eller andre tegn på, at vi ikke klarer opgaven godt nok, og indlevelsen i den anden får derfor trange kår. Jo bedre vi kan mærke vore egne følelser og tanker, jo bedre vilkår har vi for at kunne adskille familiemedlemmernes følelser og tanker fra vore egne, og jo bedre vil vi derfor kunne lytte og indleve os.

…at vi kan lytte i åbenhed:

Det handler om at lytte fra et sted i sig selv og på et sted i den anden, som løfter sig ud over det, vi strengt taget kan vide. Det kaldes for flere ting: at åbne hjertet eller hjertets intelligens og det indebærer paradoksalt nok momentan selvforglemmelse og en fælles optagethed af at erkende og genkende.

At lære at lytte er en meget vigtig del af vores uddannelse til familieterapeut…

Læs mere om DFTI’s uddannelse til Familieterapeut her »

(Dette blogindlæg er et udsnit af de grundtanker, vores Institut og familieterapeutuddannelse er bygget på. Du kan downloade og læse hele DFTI's grundsyn på mennesker og terapi her » )

----------

Blogindlægget kan deles på de sociale medier eller kommenteres via af knapperne herunder:


Skriv kommentar
Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld formularen nedenfor og klik Tilmeld.

Du vil herefter modtage en mail med link, som skal bekræftes, før vi kan tilmelde dig til nyhedsbrevet.



Bliv uddannet familieterapeut
4-årig videreuddannelse, der styrker din relationskompetence gennem indsigt i og udvikling af egne personlige og faglige forudsætninger. Med denne uddannelse får du et fundament for bæredygtig kontakt og ligeværdig dialog i arbejdet med hele familien.
Varighed: 108 undervisningsdage fordelt over 4 år

Næste studiestart
København: 24. oktober 2020
Aarhus: 5. februar 2021
Samtaler med skilsmisse...
...FORÆLDRE I FASTLÅSTE KONFLIKTER
- i samarbejde med COK

På dette 7-dages kursus vil du blive bedre rustet til at have bæredygtige samtaler med skilsmissefamilier i fastlåste konflikter.

Tid og sted:
Opdateres snarest

Kurset kan også bestilles hjem til arb.pladsen
Når mor og far skal skilles
- i samarbejde med COK

3-dages kursus for lærere, pædagoger m.fl. om at kunne tage de nødvendige og til tider vanskelige samtaler med både børn og forældre i en skilsmissesituation.


Tid og sted
Offentliggøres snarest
Seneste blogs

Coronatider

01-04-2020
HIMLEN OVER KINA. Det er Coronatider i Danmark, og dramatikeren Julie Maj Jakobsen har delt denne meget personlige novelle i dagbogsstil med os. Det er en tekst, som vi tror at især mange børnefamilier vil kunne genkende sig selv i.

Hvad er supervision? - 3

27-03-2020
DFTI har gennem mange år uddannet supervisorer, og jeg vil her beskrive nogle af de begreber og forståelser der er gennemgående for vores måde at arbejde med faget. Dette er tredje tekst i rækken og handler om de personlige og relationelle aspekter af arbejdet.

Hvad er supervision? - 2

09-03-2020
DFTI har gennem mange år uddannet supervisorer, og jeg vil her beskrive nogle af de begreber og forståelser der er gennemgående for vores måde at arbejde med faget. Dette er anden tekst i rækken og handler om supervisorrollen.

Hvad er supervision? 1

24-02-2020
DFTI har gennem mange år uddannet supervisorer, og jeg vil her beskrive nogle af de begreber og forståelser, der er gennemgående for vores måde at arbejde med faget. Denne første tekst handler om begrebet fagpersonlig supervison.

At være personlig

04-04-2019
At være PERSONLIG og at være PRIVAT er to forskellige ting. Terapeutens private liv er i princippet uvedkommende for en terapeutisk samtale. At forholde sig personligt i løbet af samtalen kan derimod være både kontaktskabende og befordrende for familiens muligheder for at forholde sig mere personligt og direkte til hinanden.

Om nødvendigheden af supervision

04-03-2019
Supervision tjener til at sikre kvaliteten i arbejdet set fra såvel institutionens som klientellets side. Det er samtidig et redskab til at imødekomme personalets behov for udvikling, inspiration, aflastning og egenomsorg.

Kærligheden er drivkraften

21-02-2019
Vi betragter kærligheden, som den største drivkraft i livet. Den eksistentielle udfordring består i, om og hvordan vi tør lade den få plads. Hvilken åbning, vi møder andre med, er grobunden for, hvad der sker mellem mennesker.