Den sammenbragte familie: Introduktionen af en ny partner for børnene

3. februar 2015

Dette er det fjerde blogindlæg i en serie, der belyser forskellige aspekter af det at være en sammenbragt familie.


Find links til de andre indlæg i bunden af siden.

Af Peter Mortensen, cand. psych. aut., familieterapeut MPF, direktør og stifter af DFTI

Børns rummelige hjerter

Efter en skilsmisse, uanset hvor længe efter, har børn behov for, at deres følelser til begge forældre må være lige præcis så kærlige og sammensatte, som de er. At de må have deres historie åbent fremme og må kunne dele glæderne og vanskelighederne ved at være delebørn. Også når den nye familie er samlet.

Børn har en usædvanlig evne til at lukke flere mennesker ind i hjertet uden samtidig at behøve at skulle sende andre ud af bagdøren. De skal blot mærke, at ingen tager deres følelser ilde op, og at de voksne omkring dem tør tro på, at børns hjerter på den måde kan ekspandere på måder, vi bare kunne ønske også gjaldt for os.

Børns kærlighed til nye voksne vokser blandt andet af, at de mærker, at vi kan unde dem at være glade for andre, og først og fremmest for den anden forælder. Det er ikke anderledes end de følelser, der vokser frem hos voksne, når andre kigger på os og siger, hvor dejligt det er at se og mærke, hvor meget vi elsker vores børn.

Børnene kan man høre om, se billeder af, man kan kigge ind på børneværelserne og få indtryk og forestillinger om dem. Det er noget helt andet, end et grynet skanningsbillede fra graviditeten, man kan forestille sig alt muligt om. Børnene er levende mennesker, med personlighed og historie, og man kommer til at lære dem at kende, som dem de allerede er. Ikke som nogen, man selv er med til at forme fra starten.

Børn har brug for tid

På samme måde som de voksne kan få et indtryk af deres kommende stedbørn, kan børn stille og roligt høre om, at der nu er anden voksen, som betyder meget for deres mor eller far, og som er en del af det liv, der foregår, når børnene ikke er der. Børnene vil naturligt begynde at være nysgerrige, ligesom de vil skulle en tur omkring den sorg, det er for dem, at udsigterne til at far og mor igen finder sammen bliver mindre.

Uanset om de har udtrykt det ønske, kan man være sikker på, at det lever et stille og vedvarende liv i dem. Det skal de have tid til at komme igennem. De vil – hvis de mærker, der er accept og plads til det, få brug for at høre, om forældrene har elsket hinanden, om de stadig kan lide hinanden, og måske også få genopfrisket nogle af de gode minder, de har fra den tid, hvor familien var samlet. Og på et tidspunkt, hvis processen ikke forceres, vil de selv udtrykke nysgerrighed, og ønske om at møde den nye. Det er vigtigt at stole på, at børn har en stærk evne til at omstille sig og på deres egen måde tage den nye – og uomgængelige – virkelighed ind.

Forældres og stedforældres udfordring

Hvis det føles svært for de voksne at rumme børns følelser, forbehold eller behov for tid, er det deres opgave sammen at arbejde på at øge deres tolerance og rummelighed. Det er ikke fair at lade børnene sørge for, at ens følelser ikke bliver sårede. Børnene kommer til at betale den pris, at de skal tvinge sig til at give det billede videre, som de voksne kan rumme, og som altid skal favorisere den, de netop nu er sammen med. Det er usandt og belastende og fører til, at børnene mister tillid og respekt for de voksne, der forlanger eller forventer det af dem.

Som stedforælder er det endnu vanskeligere. Man er som stedforælder en direkte rival til den fraskilte, og børn skal ikke føle sig truet på retten til at elske, den de elsker. Hvis de mærker det, brydes troen på, at den nye voksne virkelig vil deres bedste. Det bedste er jo netop at have retten til sine egne følelser, sit eget liv.

Som stedforælder kan man kun langsomt optjene barnets tillid til, at man er optaget af barnets velbefindende, lige så meget som af ens eget. Hvis barnet kommer i tvivl om dette, bliver det svært, nærmest umuligt at få lov at blande sig og blive respekteret som voksen. Børn kan presses til at finde sig i den nyes indblanding, men det bliver på bekostning af en kærlig og tillidsfuld tilknytning.

I mit næste indlæg vil jeg komme mere ind på livet som sammenbragt familie, og de udfordringer der følger med. Jeg vil også komme med bud på, hvordan de voksne kan arbejde på at lette samlivet. Så følg med her på bloggen...


Andre blogindlæg i denne serie:
Sammenbragte familier del 1: Sammenbragte familier bygger på tab »
Sammenbragte familier del 2: Mellemspillet før et nyt samliv »
Sammenbragte familier del 3: Begyndelsen på et nyt parforhold »
Sammenbragte familier del 5: FamiliElastik
Sammenbragte familier del 6: Når vores møder jeres

----------

Blogindlægget kan deles på de sociale medier eller kommenteres via af knapperne herunder:


Skriv kommentar
Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld formularen nedenfor og klik Tilmeld.

Du vil herefter modtage en mail med link, som skal bekræftes, før vi kan tilmelde dig til nyhedsbrevet.



Bliv uddannet familieterapeut
4-årig videreuddannelse, der styrker din relationskompetence gennem indsigt i og udvikling af egne personlige og faglige forudsætninger. Med denne uddannelse får du et fundament for bæredygtig kontakt og ligeværdig dialog i arbejdet med hele familien.
Varighed: 108 undervisningsdage fordelt over 4 år

Næste studiestart
Aarhus: 23. februar 2024
København: 8. marts 2024
Kursus: Samtaler med børn
Praksisorienteret kursus for fx socialrådgivere, pædagoger, lærere, sygeplejersker og andre faggrupper, der arbejder med børn.

Børn har brug for voksne, som kan tage ansvar for udviklende samvær og for, at samtaler om deres erfaringer forløber på en sådan måde, at de føler sig styrkede – trods svære vilkår.

Kurset kan bestilles hjem til arb.pladsen
Seneste blogs

Børns reaktioner er altid meningsfulde

20-11-2023
Den oplevelsesorienterede familieterapi tager udgangspunkt i det, vi kalder et familiesyn. Det er en relationel forståelse af menneskers trivsel og udvikling med en overbevisning om, at mennesker – i alle aldre – har gode grunde bag deres adfærd og eventuelle psykiske symptomer.

Også i det terapeutiske rum er kærligheden drivkraften

15-08-2023
Min erfaring er, at det magiske i terapi sker netop der, hvor vi kan få skabt rum eller forbindelser til kærlighedens vandring fra den ene til den anden. Kærligheden er ikke, som jeg forstår den, en bestemt følelse, men mere et rum eller en måde at være sammen på, hvor vi kan rumme alle de følelser, der er i vores relationer. Når det rum er skabt, sker der netop mere, end vi kan ane eller forstå.

DFTI's familiesyn

16-05-2023
Dansk Familieterapeutisk Institut er etableret ud fra en dyb overbevisning om potentialerne i menneskelige relationer. I denne sammenhæng har vi først og fremmest fokus på kærlighedsrelationerne i parforhold og familier. Principperne gælder i virkeligheden for alle forpligtende relationer vi indgår i. Kun intensiteten varierer.

Empati i supervision af psykoterapeuter

25-04-2022
Det er kendt for de fleste psykoterapeuter, at begrebet empati har stor betydning i det psykoterapeutiske arbejde. Ligeledes er empati en vigtig del af supervisionen, for her er der brug for supervisors evne til både at indleve sig i supervisanten og i supervisantens samspil med klienterne.

Supervisionsrummet skal beskyttes - for alles skyld

05-04-2022
Supervision sker i en kontekst omgivet af en række betydningsfulde faktorer. Det er for eksempel de kollegiale relationer, ledelsen samt den rammesætning og de vilkår, der gælder for arbejdspladsen. Disse forhold har alle betydning for, hvordan man som medarbejder trives og udfører sit arbejde, men de kan ikke indgå som emner i supervision.

Supervision er ikke noget man får - det er noget man tager

31-03-2022
Supervision sker i et samarbejde mellem en supervisor og en supervisand. Supervisor bærer den største del af ansvaret for at tiden bruges konstruktivt og fokuseret, mens supervisandens rolle er langt mindre belyst, om end den er af stor betydning for udbyttet af supervisionen. Det er supervisandens muligheder for at tage ansvar, som sættes i fokus i denne artikel.