Girl Powerrrr æder ægte styrke op i Paradise Hotel

9. april 2018

Af Solveig Outsen, cand. psych. aut. og familieterapeut

I denne tid vises 14. sæson af ungdoms-reality-serien Paradise Hotel. Temaet i sidste uge var Miss Paradise, hvor de kvindelige deltagere konkurrerer som i en hvilken som helst anden Miss-konkurrence: nemlig afklædt/iklædt undertøj på photo shoots og cat walk, altimens de mandlige deltagere udgør et dommerpanel, der bedømmer dem med tilråb som ”hun gør det godt” og ”hun gør et godt stykke arbejde”. Ligesom de har den endelige magt til at definere, hvem der skal være årets Miss Paradise.

Som en af pigerne siger: ”Jeg glæder mig til at vise drengene, hvad jeg har”.
Har! Ikke er!

Som mor til en 14-årig datter er objektgørelsen svær at bære. Men i det mindste er det til at gennemskue, hvad der foregår. Og i ovenstående er der jo ingen nye pointer under ligeværds-solen.

"Girl power"

Men vent – der er et twist! I år er overskriften på konkurrencen ”Den stærke kvinde anno 2018” – hvilket hurtigt omskrives til ”Girl Power” – eller som pigernes vejleder udtaler det: Girl Powerrrr. Jeg kommer til at tænke på Katy Perrys sang "Roar": ”Hør mig brøle…I got the eye of the tiger”. Efter min mening æder dén tiger ægte styrke op.

(Nu sætter jeg lige parentes om det absurde i, at programmet forsøger at kalde det kvindekraft at smide tøjet for mænds bedømmelse, hvis bare man gør det med selvsikkerhed og imens husker at brøle, at ”kvindekroppe også er ok, hvis de ikke har de vedtagne ”perfekte” mål” - som deltagernes jo netop har).

For min egentlige pointe med dette indlæg er det problematiske i, at (kvindelig) styrke defineres som (den form for) selvsikkerhed. En selvsikkerhed, der for det første bare vender magtbalancen på hovedet, så kvinden har manden i sin hule hånd på grund af sin selvsikre seksualitet. Deraf kommer åbenlyst hverken ligeværd eller menneskelig forbundethed.

For det andet er det en selvsikkerhed, der handler om at ”tro på sig selv” og udstråle usårlighed. Dén form for selvsikkerhed går hen og bliver endnu et krav (til kvinder såvel som mænd). Et krav, der skaber lidelse. For mennesker er ikke usårlige - mennesker er sårbare.

Virkelig styrke

Så hvad nu, hvis man ikke tror på sig selv? Hvad nu, hvis man ofte er bange for ikke at slå til eller at blive afvist? Hvad nu hvis man er én af de 70% af os mennesker, der går rundt og frygter at blive afsløret i ikke at være lige så dygtig, som det indtil nu er lykkedes os at overbevise de andre om?

Hvis vi taler om styrke som fravær af sårbarhed, gør vi mennesker forkerte og skamfulde. Og skamfulde mennesker barrikaderer og isolerer sig.

Virkelig styrke – selvfølelse – kommer af at stå ved sin sårbarhed. At kunne mærke sin blufærdighed, sin usikkerhed, sin smerte, sine grænser osv. uden at føle sig forkert for de sider af sig selv. Men netop med troen på, at det er sådan det er, at være menneske: At sådan er de andre også. Dermed bevarer man følelsen af forbundethed – til sig selv og de andre. Og muligheden for at stå ved og dermed få opfyldt sine behov for kontakt og omsorg.

----------

Blogindlægget kan deles på de sociale medier eller kommenteres via af knapperne herunder:




Skriv kommentar
Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld formularen nedenfor og klik Tilmeld.

Du vil herefter modtage en mail med link, som skal bekræftes, før vi kan tilmelde dig til nyhedsbrevet.



Gruppeudviklingsforløb (GUF)
Et gruppeudviklingsforløb (GUF) er et supplement til eller overbygning på personaletræning / gruppeeftersyn.

Udviklingsforløbet kan sættes i gang, når det viser sig nødvendigt at gå mere i dybden med gruppens kendskab til hinanden, samarbejde og indbyrdes tillid.

Et gruppe-udviklingsforløb bør strække sig over i hvert fald 3 samlinger for at sikre, at der sker en reel udvikling.
Bliv uddannet familieterapeut
4-årig videreuddannelse, der styrker din relationskompetence gennem indsigt i og udvikling af egne personlige og faglige forudsætninger. Med denne uddannelse får du et fundament for bæredygtig kontakt og ligeværdig dialog i arbejdet med hele familien.
Varighed: 108 undervisningsdage fordelt over 4 år

Næste studiestart
Aarhus: 22. august 2022
København: 7. november 2022
Seneste blogs

Empati i supervision af psykoterapeuter

25-04-2022
Det er kendt for de fleste psykoterapeuter, at begrebet empati har stor betydning i det psykoterapeutiske arbejde. Ligeledes er empati en vigtig del af supervisionen, for her er der brug for supervisors evne til både at indleve sig i supervisanten og i supervisantens samspil med klienterne.

Supervisionsrummet skal beskyttes - for alles skyld

05-04-2022
Supervision sker i en kontekst omgivet af en række betydningsfulde faktorer. Det er for eksempel de kollegiale relationer, ledelsen samt den rammesætning og de vilkår, der gælder for arbejdspladsen. Disse forhold har alle betydning for, hvordan man som medarbejder trives og udfører sit arbejde, men de kan ikke indgå som emner i supervision.

Supervision er ikke noget man får - det er noget man tager

31-03-2022
Supervision sker i et samarbejde mellem en supervisor og en supervisand. Supervisor bærer den største del af ansvaret for at tiden bruges konstruktivt og fokuseret, mens supervisandens rolle er langt mindre belyst, om end den er af stor betydning for udbyttet af supervisionen. Det er supervisandens muligheder for at tage ansvar, som sættes i fokus i denne artikel.

Supervision som samlende fagpersonlig udvikling

17-03-2022
I denne artikel præsenteres supervision som en samlende fagpersonlig udviklingsaktivitet med tre primære og forbundne fokusområder: Sagen/faget, det personlige og det relationelle.

Coronatider

01-04-2020
HIMLEN OVER KINA. Det er Coronatider i Danmark, og dramatikeren Julie Maj Jakobsen har delt denne meget personlige novelle i dagbogsstil med os. Det er en tekst, som vi tror at især mange børnefamilier vil kunne genkende sig selv i.

Hvad er supervision? - 3

27-03-2020
DFTI har gennem mange år uddannet supervisorer, og jeg vil her beskrive nogle af de begreber og forståelser der er gennemgående for vores måde at arbejde med faget. Dette er tredje tekst i rækken og handler om de personlige og relationelle aspekter af arbejdet.