Efter vores mening er dette fokus for ensidigt, og mangler frem for alt den dimension, der stiller skarpt på lærere og pædagogers
relationskompetence.
Inklusion handler om rummelighed, om evnen til at give plads til og værdsætte forskelligheder, mangfoldig, diversitet. Det gælder det enkelte barn, det gælder børnegruppen, og det gælder i ganske særlig grad de voksne, der har ansvaret for den måde forskelligheder mødes og værdsættes.
Relationskompetence er betegnelsen for de ansattes evne til at møde det enkelte barn med blik for dets særkender, behov og væsen.Relationskompetencen betegner evnen til at være tilstrækkelig fleksibel og nuanceret i sin omgang med børnene til, at de hver især oplever sig set og anerkendt, og det betegner den voksnes evne til i enhver situation at påtage sig ansvaret for kvaliteterne i samværet med børnene.
Det siger sig selv, at det at arbejde med sin relationskompetence indebærer villighed til at se på sig selv: At erkende sine begrænsninger, og være villig til at arbejde med at ændre sine reaktioner og handlemønstre, der hvor de ikke er tjenlige for samspillet med børnene. I parentes bemærket – også typisk der, hvor samspillet afføder frustration, afmagt eller utilstrækkelighedsfølelser i de voksne.
Disse følelser peger altid på, at der er mulighed for at udvikle sig som fagperson, at lære nyt om både sig selv, børnene og det samspil man indgår i med dem. Hele humlen er, om man formår at tage imod muligheden.
Inklusion på DFTI-bloggen
I sidste uge satte vi spot på emnet 'inklusion' på vores blog. Her kan du læse meget mere om, hvorfor vi vægter relationskompetencen så højt - og om mange andre nuancer i arbejdet med inklusion:
Lise Kramer Schmidt, der underviser på kurset
Inklusion og AKT i praksis, har skrevet 2 indlæg, der koncentrerer sig om at finde løsninger på de udfordringer, lærere og pædagoger står over for hver dag:
Inklusion: Tænd kontakten og skru' ned for disciplinen- Om vigtigheden af at styrke fagpersonernes relationskompetencer
Inklusion: Det vigtige samarbejde- Om samarbejdet på tværs af teams, supervision og forældre