Det relationelle aspekt
Som supervisor arbejder man først og fremmest med andre fagpersoners udvikling, udfordring og fagpersonlige vækst, og derigennem er man som supervisor med til at sikre udvikling, trivsel og engagement på en arbejdsplads. Dette gøres dels ved at lytte, forstå, analysere og indgå i en dialog.
For at løfte dén opgave, er det DFTI’s overbevisning, at det er vigtigt med en veludviklet
relationskompetence – altså en evne til at forstå, analysere og arbejde med samspillet mellem mennesker. Vi mener, at det er kvaliteten i kontakten mellem mennesker, der afgør, i hvor høj grad vi kan finde de faglige perspektiver i de enkelte sager, forstå samspilsmønstrene og hjælpe de mennesker, vi arbejder med.
Fra teori til praksis gennem oplevelsen
Fordi vi mener supervisionsfaget først og fremmest læres gennem grundigt superviseret træning, er den altovervejende arbejdsmetode på vores supervisoruddannelse den, vi kalder den
oplevelsesorienterede undervisningsform. Man kunne også kalde det en erfaringsbaseret undervisning, da de studerende får
erfaret, hvordan supervision virker på dem selv, og hvordan de selv virker som supervisorer.
Teorien knyttes tæt sammen med praksis gennem realistiske træningssamtaler, hvor den studerende øver sig, eksperimenterer og lærer af sine fejl under direkte supervision. Alle vores undervisere, har mere end 30 års erfaring med denne undervisningsmetodes særlige muligheder, udfordringer og kvaliteter.
Opbygning og forløb
Uddannelsen varer 1,5 år med i alt 30 hele undervisningsdage fordelt på 10 moduler. Den er tilrettelagt, så den har
stor praktisk anvendelighed og gennem hele uddannelsesforløbet arbejdes der med sager hentet direkte fra deltagernes aktuelle arbejdsliv.
Hvad får jeg med hjem?
Når uddannelsen er slut, vil du både teoretisk og praktisk være blevet indført i supervisionsfaget og tage fra DFTI med:
- mange og varierede erfaringer, som ruster dig til at møde den uforudsigelighed, der præger arbejdet som supervisor
- kvalifikationer til at varetage egne supervisionsopgaver – individuelt såvel som i grupper
- færdigheder, der også kan bruges i en lang række beslægtede fagområder som fx kollegial refleksion, faglig vejledning, coaching, udviklingssamtaler m.m.
Lyder det interessant?
Så kan du læse mere om uddannelsens grundsyn, temaer, opbygning, praktiske forhold, priser og tilmelding lige her:
DFTI's supervisoruddannelseVi glæder os til at se dig!